1.1 Introduction Case 1- MTR Foods-A Marketing Marvel Hindi,English

1.1 Introduction
ENGLISH-
MTR foods is a successful company due to continuous marketing activities by focusing on the customer's requirements and creating products satisfying the customer's needs wants and demands. (i) In past MTR foods (erstwhile MTR Tiffins) was doing marketing activity in emergency situations by introducing new and different products as MTR masala powders. It shows that the legacy of the MTR company as Marketing Orientation by catering to needs of customers and providing products matching with their needs.

Its a reality that any company or business entity doesn't operate is isolation but driven by environment parameters Known as PESTEL or SLEPT factors. S-Socials L-Legal, E-Economical, P-Political T-technological.


MTR foods operated in the food industry environment with quality as a product or USP to attract and retain customer. (ii) Any company or business unit is successful in strategy when it is able to map its internal resources with external environment create value for customers in the process reve-nue to the company. In this context, MTR company has legacy of "Marketing strategy thinking" in the food industry for seven and a half decades. 


Here is an illustration of the MTR company's ability to identify opportunity from the dynamic external environment (SLEPT) and providing a gamut of successful business reorientations by evolutions from MTR Tiffin's MTR foods by creating products like Ready-To-Make (RTM) Masala ingredients, Ready to cook (RTC) like upma, idli, dosa, etc.


We can say that MTR is a marketing marvel because of its ability to understand the industry environment demand drivers that dominates food industry i.e food habits and foods consumption of customer, and based on that, was able to create appropriate the marketing mix (Annxeure-II) elements - 4Ps Product, Price place, and promotion. (iii) We explore and understand the MTR as a marketing marvel case in the above context.

1.1 परिचय


HINDI-

ग्राहक की आवश्यकताओं पर ध्यान केंद्रित करके और ग्राहकों की जरूरतों को पूरा करने और मांगों को पूरा करने वाले उत्पादों को बनाने के लिए निरंतर विपणन गतिविधियों के कारण एमटीआर खाद्य पदार्थ एक सफल कंपनी है। (i) पिछले एमटीआर खाद्य पदार्थों में (तत्कालीन एमटीआर टिफिन) एमटीआर मसाला पाउडर के रूप में नए और विभिन्न उत्पादों को पेश करके आपातकालीन परिस्थितियों में विपणन गतिविधि कर रहा था। यह दर्शाता है कि ग्राहकों की जरूरतों को पूरा करने और उनकी आवश्यकताओं के अनुरूप उत्पादों को उपलब्ध कराने के द्वारा मार्केटिंग ओरिएंटेशन के रूप में एमटीआर कंपनी की विरासत।

इसकी वास्तविकता यह है कि किसी भी कंपनी या व्यवसाय इकाई को संचालित नहीं किया जाता है, लेकिन पर्यावरण मानकों द्वारा संचालित है जिसे PESTEL या SLEPT कारकों के रूप में जाना जाता है। एस-सोशल एल-लीगल, ई-इकोनॉमिकल, पी-पॉलिटिकल टी-टेक्नोलॉजिकल।


ग्राहक को आकर्षित करने और बनाए रखने के लिए एक उत्पाद या यूएसपी के रूप में गुणवत्ता के साथ खाद्य उद्योग के वातावरण में संचालित एमटीआर खाद्य पदार्थ। (ii) कोई भी कंपनी या व्यावसायिक इकाई रणनीति में सफल होती है जब वह अपने आंतरिक संसाधनों को मैप करने में सक्षम होती है बाहरी वातावरण के साथ कंपनी के लिए प्रक्रिया reve-nue में ग्राहकों के लिए मूल्य पैदा करती है। इस संदर्भ में, एमटीआर कंपनी की साढ़े सात दशकों से खाद्य उद्योग में "मार्केटिंग स्ट्रेटेजी सोच" की विरासत है।


यहाँ MTR कंपनी के गतिशील बाहरी वातावरण (SLEPT) से अवसर की पहचान करने और रेडी-टू-मेक (RTM) मसाला सामग्री जैसे उत्पादों का निर्माण करके MTR टिफिन के MTR खाद्य पदार्थों से विकसित होने के द्वारा सफल व्यावसायिक पुनर्संरचना का एक उदाहरण प्रदान किया गया है। पकाने के लिए तैयार (RTC) जैसे उपमा, इडली, डोसा आदि।



हम यह कह सकते हैं कि एमटीआर एक विपणन चमत्कार है, क्योंकि यह उद्योग के पर्यावरण मांग ड्राइवरों को समझने की क्षमता है जो खाद्य उद्योग पर हावी है अर्थात खाद्य आदतों और ग्राहकों की खाद्य पदार्थों की खपत, और उसके आधार पर, विपणन मिश्रण (एनेक्सीयर-II) बनाने में सक्षम था ) तत्व - 4P उत्पाद, मूल्य स्थान, और पदोन्नति। (iii) हम उपरोक्त संदर्भ में एक विपणन चमत्कार मामले के रूप में एमटीआर का पता लगाते हैं और समझते हैं।

1.2 The Indian Food Industry Environment: A Snapshot = in the next post

Comments

Popular posts from this blog

1.2 The Indian Food Industry Environment: A Snapshot MTR Foods- Marketing Marvel Hindi,English

Marketing Mix Perspective (vii) of MTR Foods Hindi,English